نورهای ایمان

نورهای ایمان در سایه معرفت و عمل به معارف الهی در باطن انسان رسوخ می کند...

نورهای ایمان

نورهای ایمان در سایه معرفت و عمل به معارف الهی در باطن انسان رسوخ می کند...

نورهای ایمان

خدایا مرا از لابلای غرور و خودخواهی نجات ده تا حقایق وجود مقدس ترا ببینم و جمال زیبای ترا مشاهده کنم. به من دیده عبرت بین بده تا ناچیزی خود را ببینم و غفلت و جلال ترا به راستی بفهمم و به درستی تسبیح کنم.

محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
  • ۵ مرداد ۹۵، ۱۲:۵۰ - مداد رنگی
    چه جالب

آیا امام حسن مجتبی بسیار طلاق دهنده بودند؟(2)

چهارشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۱ ب.ظ

با توجه به توضیحات داده شده اگر کسی آنرا نپذیرد باز چاره ­ای جُز کنار گذاشتن این  دست از روایات نیست؛ زیرا:

یک: اگر برداشت فردی از واژه «مطلاق»، تنوع طلبی جنسی و شهوت رانی باشد، این دسته روایات با عصمت ائمه علیهم السلام در تعارض ­اند و از نظر علمای شیعه مردود است و کنار گذاشته می شود

دو: این دسته روایات با احادیث مبغوضیت تنوع طلبی جنسی در تعارض­ است. بر اساس روایات معتبر افرادی که به دلیل لذت طلبی جنسی، بسیار ازدواج می کنند و طلاق می دهند، مبغوض خدایند.(1) و هیچ فرد شیعی نمی پذیرد امام حسن علیه السلام آقای جوانان بهشتی مبغوض خداوند باشد.

سه: این دسته روایات با احادیث بیانگر ویژگی­ و نشانه­ های امامان در تعارض است. چرا که امام باقر علیه السلام یکی از نشانه­ های امام را نزاهت از اُمور بیهوده بر می شمارد.(2)

چهار: مطابق این روایات، نکوهش امام علی علیه السلام در ملأ عام بوده است. با این حال مسأله از دو حالت خارج نیست.

حالت اول: آنکه ابتدا و بدون آنکه فرزندش را از این عمل نهی کرده باشد، آن را در میان مردم کوفه اعلام داشته و امر منکر را به صورت علنی افشا نمود و این به معنای «اشاعه فحشا = انتشار منکرات» است که خود کاری حرام می باشد. چنین چیزی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست زیرا هر کسی می داند که برای نهی از منکر ابتدا باید به طرف مقابل آن هم به طور خصوصی تذکر داد و بنابر اجماع شیعه، امام علیه السلام هرگز مرتکب گناه نمی شود.

حالت دوم: آن است که امام ابتدا فرزندش را از این کار نهی کرد اما او سر پیچی کرده است؛ مخالفت فرزند با دستور پدر هم کاری حرام است و برای هیچ فرد شیعی قابل پذیرش نیست که امام مجتبی علیه السلام -نعوذ بالله- مرتکب کار حرامی شده باشند.

پنج: بررسی تعداد فرزندان امام مجتبی علیه السلام می تواند شاهدی بر نادرستی این مسأله باشد.اگر امام حسن علیه السلام از هر کدام از پنجاه همسر مطلقه که در آن روایت ضعیف السند کتاب «کافی» ادعا شده بود، تنها یک فرزند می داشت باید حداقل دارای پنجاه فرزند می بودند؛ مخصوصاً با توجه به آنکه رسول خدا صلی الله علیه و آله به زیاد کردن فرزندان ترغیب نموده بودند.(3) 

طبیعتاً امام مجتبی علیه السلام برای عمل به این سفارش جدش از دیگران اولی بود. حال آنکه فرزندان آن حضرت بسیار کمتر از این مقدارند. شیخ مفید در کتاب ارشاد جلد 2 صفحه 20، تعداد فرزندان آن حضرت را اعم از دختر و پسر، پانزده نفر می داند. مرحوم طبرسی در إعلام الوری بأعلام الهدی، صفحه 214، شانزده تن می داند. ابن شهر آشوب در مناقب آل أبی طالب علیهم السلام جلد 4 صفحه 30، چهارده فرزند برای امام مجتبی علیه السلام معرفی می کند.

شش: بررسی ابعاد زندگانی امام حسن علیه السلام چهره واقعی ایشان را معرفی می کند. او مولود با شرافت­ترین خاندان است. پرورش­ یافته بهترین انسانهاست. در اطاعت خداوند سر آمد همگان بود به حدی که هنگام وضو گرفتن حالت عجیبی پیدا می کرد.(4) هرگاه نام  خدا برده می شد، به یاد روز رستاخیز افتاده و دگرگون می شد. حال می توان پذیرفت او فردی زن باره و لذت طلب بوده است!؟

هفت: اینکه پیامبر صل الله علیه و آله هم بارها به زنان خود فرمودند: هر کدام از آنان که نمی تواند با او زندگی کند و شرایط را نمی پذیرد می تواند طلاق بگیرد و برود. و همانطور که در پست قبل عرض شد مرحوم کافی روایت را در باب طلاق دادن همسران ناسازگار می آورد و قائل به این موضوع بوده که امام حسن علیه السلام زنان خود را طلاق نمی داده مگر به خواست آنان. همچنین عرض شد که بسیاری از ازدواج های حضرت به درخواست خود آنان یا خانواده های آنان جهت کسب شرافت نسبت یافتن با اهل بیت علیهم السلام بوده است.

در نهایت به هیچ عنوان علمی و عقلی نمی توان چنین چیزی را قبول کرد و این توطئه ای است از ناحیه دشمنان اهل بیت علیهم السلام که هم کارهای زشت خود و سردمدارانشان را توجیه کنند و هم با پایین کشیدن شأن پیامبر و اهل بیتش علیهم السلام، برای خود جایگاهی دست و پا کنند.


 -------------------------------------------------------

پی نوشت:

(1)إِنَّ اللَّهَ یُبْغِضُ الْمِطْلَاقَ‏ الذَّوَّاقَ. خداوند بر مردی که هوس باز است و مرتباً زن طلاق می دهد، غضب می کند.الکلینی الرازی، أبو جعفر محمد بن یعقوب بن إسحاق (متوفاى328 هـ)، الکافی، ج 6 ص 54، ناشر: اسلامیه‏، تهران‏، الطبعة الثانیة،1362 هـ.ش.

(2)عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ‏ وَهْبٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام: مَا عَلَامَةُ الْإِمَامِ‏ الَّذِی‏ بَعْدَ الْإِمَامِ فَقَالَ طَهَارَةُ الْوِلَادَةِ وَ حُسْنُ الْمَنْشَإِ وَ لَا یَلْهُو وَ لَا یَلْعَبُ. معاویة بن وهب گوید: به امام باقر علیه السلام گفتم علامت جانشین امام چیست؟ فرمود: پاکیزگى ولادت (حلال‏زادگى)، پرورش خوب و کنار بودن از لهو و لعب.الکلینی الرازی، أبو جعفر محمد بن یعقوب بن إسحاق (متوفاى328 هـ)، الکافی، ج 1 ص 285، ناشر: اسلامیه‏، تهران‏، الطبعة الثانیة،1362 هـ.ش.

(3)تَزَوَّجُوا بِکْراً وَلُوداً وَ لَا تَزَوَّجُوا حَسْنَاءَ جَمِیلَةً عَاقِراً فَإِنِّی أُبَاهِی بِکُمُ الْأُمَمَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. با دوشیزگانی که فرزند زیاد می آوردند ازدواج کنید و با زنان زیبا روی نازا ازدواج نکنید همانا من در روز رستاخیز به شما مباهات می ورزم.الکلینی الرازی، أبو جعفر محمد بن یعقوب بن إسحاق (متوفاى328 هـ)، الکافی، ج 5 ص 333، ناشر: اسلامیه‏، تهران‏، الطبعة الثانیة،1362 هـ.ش.

(4)کَانَ إِذَا تَوَضَّأَ ارْتَعَدَتْ مَفَاصِلُهُ وَ اصْفَرَّ لَوْنُهُ. هر گاه وضو می ساخت اعضایش می لرزید و رنگ صورتش زرد می شد.ابن شهرآشوب، رشید الدین أبی عبد الله محمد بن علی السروی المازندرانی (متوفاى588هـ)، مناقب آل أبی طالب، ج 3 ص 180، تحقیق: لجنة من أساتذة النجف الأشرف، ناشر: المکتبة والمطبعة الحیدریة، 1376هـ ـ 1956م.

 

 

 

  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • ۹۵/۰۴/۰۲
  • ۵۰۹ نمایش
  • مرد بارانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی